07 Januari 2005

Fwd: Syabas!

---------- Forwarded message ----------
From: DOMPAS
Date: Fri, 7 Jan 2005 12:07:35 +0800
Subject: Syabas!
To: online@utusan.com.my


Assalamualaikum,

Syabas Utusan! Sejak semalam saya telah melihat perubahan ejaan
'Acheh' menjadi 'Aceh'. Sebelum ini saya telah mencadangkan perkara
tersebut kepada Utusan. Sama ada cadangan saya itu yang menyebabkan
perubahan ejaan ini atau bukan, tidak penting lagi bagi saya. Saya
hanya ingin melihat Utusan yang mendaulatkan bahasa Melayu, tidak
mengambil ringan masalah ejaan selain dari ketepatan berita.

Kadang-kadang saya membaca laporan Wartawan Utusan dari Jakarta tidak
begitu tepat faktanya, bahkan laporan tersebut diambil dari
sumber-sumber media di Jakarta seperti Gatra, Tempo dan lain-lain.
Mungkin ini untuk menjimat masa wartawan tersebut?

Namun, dalam kes tsunami Aceh, wartawan Utusan telah terjun langsung
ke lapangan, tahniah!

Di Malaysia, ramai pembaca warga Indonesia, jadi wartawan yang membuat
kesilapan fakta akan segera diketahui ramai.

Sekian
Wassalam
SYAFREIN EFFENDI USMAN
www.dompas.net
http://sekilas.blogspot.com

Tiada ulasan: